יום רביעי, 24 באפריל 2013

המסע של יובל זיו


שם הפרשה: כי תישא

הפרשה נמצאת בספר שמות , ל'-ל"ד

הפרשה מתחילה במילים:
וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר
: כִּי תִשָּׂא אֶת-רֹאשׁ בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לִפְקֻדֵיהֶם, וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַיהוָה, בִּפְקֹד אֹתָם; וְלֹא-יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף, בִּפְקֹד אֹתָם.

תקציר הפרשה:
הפרשה שלנו עוסקת בחטא הקדום-חטא עגל הזהב.

בני ישראל, עם של עבדים בהנהגתו של משה, נמצאים לקראת קבלת התורה ולוחות הברית. משהעולה להר סיני ומתעכב שם זמן רב, זמן רב מידי לפי העם. העם חושש שמשה לא יחזור לעולם ולכן העם דורש מאהרון שימחיש את האל. אהרון משתף פעולה עם העם ומורה להם לפרוק את נזמי הזהב של הנשים. הזהב מותך וממנו יוצקים  עשוי מזהב. העגל מסמל עבורם  את האל: "ויאמרו אלה אלוהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים".

הסגידה לעגל הזהב מדגישה את הכפיות הטובה של העם כלפי האל- האל, שהוא רוחני – מופשט, עשה עם העם חסד בכך שהוציא אותם ממצרים והציל אותם מהיות עם מושפל של עבדים , הם בניגוד לציפיות , גומלים לו בכך שסוגדים לחומריות או לחומרנות, לעגל שעשוי מחומר יקר- זהב.

האם היום, ביומנו, השתחררנו מעגל הזה? האם הסגידה לחומרנות הסתיימה בימיהם של משה ואהרון? לא ניראה לי ואפילו הפוך מזה , היום יותר מתמיד אנו סוגדים ל"עגל הזהב" רק שהוא מחופש למשהו אחר...אנו סוגדים לחומר- למותגים יקרים ,  לתכשיטים יקרים, לבגדים יקרים, מכונית יוקרה, בית יקר ואלו הפכו לערך עליון. אדם מוערך לפי חשבון הבנק שמציג, המכונית שבה הוא נוסע , הבגדים שהוא לובש וכו'. אפילו בפרסומות בטלוויזיה "עגל הזהב" הוא ערך, למשל, בפרסומת ללוטו שבה גבר מתחיל עם בחורה והוא נדחה  על ידיה כי אין לו " גלנץ". בסופו של דבר, ומבלי להתאמץ, הוא זוכה בכסף ובבחורה יפה לצדו , רק כי יש לו "גלנץ",

מכאן , שהרוחניות , האישיות, המוסריות, הערכים של האדם נדחקו להם אי שם מעבר לפינה , וכבר כמעט אי אפשר לראותם...כי עגל הזהב מסתיר...


הערכים/ הנושאים הנמצאים הפרשה:

1.      שוויון- לתת אותו הדבר לכולם , גם לעניים וגם לעשירים.

2.      מפקד- שמישהו מפקד על האחרים.

3.      אומנות לעם- שמישהו אוהב לצייר או משהו אחר



הערך/ הנושא שהתחברתי עליו הוא:

שוויון בגלל שאני חושבת שצריך לתת לכולם אותו הדבר, לכבד את כולם...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה