יום רביעי, 24 באפריל 2013

הפרשה של שקד מורדוב


שם הפרשה: וישלח

היכן נמצאת הפרשה: בספר בראשית פרק לב פסוק ד

מקור שם הפרשה: מקור השם בראשית הוא תחילת בריאת העולם.
תקציר על הפרשה: 20 שנה לאחר שברח מאחיו עשו, חוזר יעקב לארץ כנען. יעקב רוצה להתפייס עם עשו ולכן הוא שולח אליו מלאכים-שליחים, אשר ילכו ויביאו לו מנחה-מתנה. אחד מבני העיר – שכם בן חמור, מתאהב בדינה ואונס אותה. הוא רוצה להתחתן איתה. בדרך מבית אל, רחל יולדת את בנימין ומתה בלידה. גם יצחק - אביהם של יעקב ועשו - נפטר ונקבר על יד שניהם במערת המכפלה בחברון.

ערכי ונושאי הפרשה: 
אחי זה הכי אחי- פרשת וישלח מביאה לנו את סיפור הפיוס הגדול בין שני האחים: יעקב ועשיו. היה זה פיוס גדול, לאחר ריב ארוך מאוד שנמשך עשרים שנה! הפעם עומד להתרחש מפגש בין יעקב השב לביתו, עשיר ומוקף בחמולה גדולה, לבין עשו המולך על הר שעיר והולך לקראתו מלווה בארבע מאות איש. שני ראשי החמולות נערכים למפגש שעד לרגע האחרון לא ברור אם יהיה עקוב דם או יסתיים בשלום. במערכה הזו איש לא נפגע. לאחר חיבוק ונשיקה מזמין עשו את יעקב להתארח בארצו ויעקב מסרב בדיפלומטיות. מהפרשה אנו למדים על חשיבות השלום שבין אחים.
מי אני ומה שמי?- בפרשת וישלח מוחלף שמו של יעקב לישראל. משמעות השם 'יעקב' לקוחה מסיפור לידתו בפרשת תולדות: "וְאַחֲרֵי-כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב". משמעות השם 'ישראל' מופיעה בפרשתנו: "וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם-יִשְׂרָאֵל כִּי-שָׂרִיתָ (נלחמת, משלת) עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים וַתּוּכָל"
להיות ישראלי- בפרשת וישלח מקבל יעקב את שמו החדש – ישראל. "וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל " מכאן ואילך נקראים בניו – בני ישראל ומאוחר יותר נקרא העם - עם ישראל. גם ארץ כנען הפכה להיות – ארץ ישראל וגם מדינת היהודים בחרה בשם זה – מדינת ישראל.

הנושא אליו אני מתחברת: הוא "להיות ישראלי" מכיוון מספר על יעקוב שהוחלף לו השם ובעצם יעקוב הוא כל הפרק לב והפרשה שלי לקוחה מפרק זה.

שיר של שלומי שבת בראשית העולם:
בראשית עולם
שלומי שבת
מילים ולחן: דורון מדלי

שם, בראשית עולם
עמדה חווה אוהבת מול אדם
עזר כנגדו, צלע מצלעו
מאז צועד אדם
אל כיוונה של זו אשר חלם
על ראש שימחתו יעלה אותך איתו
והוא לא ישכחך, אהובתו

לא,לא,לא,לא זה לא מקרה
אלוקים רוקם, טווה
בחוטי זהב בינינו
זו, זו דרכו של הבורא
לקדש את ההווה
בחופת כוכב מעלינו

זמן, עוצר הזמן
לרגעים של אושר בלבן
קול המצהלות בחופת כלולות
כאן עומד חתן
אוחז ידך ומיופייך נדהם
על ראש שימחתך
תעלי את בחיר ליבך
והוא לא ישכחך, הוא אהובך

לא,לא,לא,לא זה לא מקרה
אלוקים רוקם, טווה
בחוטי זהב בינינו
זו, זו דרכו של הבורא
לקדש את ההווה
בחופת כוכב מעלינו

בקדושה את תהי לו לאישה
הוא יהיה לך לאישך
ולזר שעל ראשך
הוא יגן לך וישמור
ממשבר, סופה וקור
בלילות של אהבה
הוא יהיה חלקת שלווה

לא,לא,לא,לא זה לא מקרה
אלוהים רוקם, טווה
בחוטי זהב מעלינו
בראשית עולם


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה