יום רביעי, 24 באפריל 2013

המסע של דניאל זיידמן


הפרשה שלי: פרשת בראשית

מיקום הפרשה: ספר בראשית  פרקים א' – ו' ,  פסוק ח'

מקור שם הפרשה: "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ"

נושאים וערכים בפרשה:

הבריאה - בדרשה שלי אני יוכל לכתוב על משמעותה של יצירת העולם, יצירת האדמה, ועל תחומים שונים של יצירה שבהם אני עוסק או שהם חשובים לי ומסקרנים אותי ! ההבדל בין בריאה ליצירה הוא ההבדל בין יצירת יש מאין לעומת יש מיש.
"שבת מנוחה" – השבת שלי היא ביום ו' ובשבת הזאת אני נח, מסכם את כל מה שעבר עליי בשבוע ומתכנן לי מה יהיה בשבוע הבא הערך של יום המנוחה הוא שביום הזה אפילו אלוהים היה צריך לנוח מכל מלאכתו אשר עשה כי אי אפשר כל השבוע יומיום ללמוד וללמוד לעבוד ולעבוד לפעמים כל אחד יצטרך הפסקה ממשהו כי כמו שציינתי מקודם אפילו אלוהים צריך לנוח !
בריאת האדם בצלם אלוהים – בריאת האדם בצלם אלוהים זה שאלוהים יצר אז גם אלוהים ישגיח, אלוהים יהיה כמו "גננת" על ילדים בגן אם הוא יראה שמשהו לא בסדר אז הוא יצטרך לתקן !בריאה בצלם האל היא לא רק זכות אלא גם חובה. אנו מחוייבים לערכים כמו: דאגה לזכויות האדם, אהבת האדם, כבוד הדדי, שמירת טבע, ועוד. אני מתחבר במיוחד לערך שמירת הטבע בגלל שאני מאוד משתדל לא ללכלך את הטבע למחזר ועוד...
גן עדן – בשבילי גן עדן הוא המקום שאנשים חכמים, אנשים טובים, אנשים צנועים ועניוים מגיעים אליו. אני מרגיש "גן עדן" כאשר משהו מצליח לי, שאני שמח "עד הגג". גן העדן שלי יקרה לדעתי רק כאשר העולם יהיה "מושלם" - לא יהיו מלחמות לא יהיה עוד רע כולם יהיו מאושרים ועוד...
תפקיד האדם בעולם - "לעבדה ולשמרה" – אלוהים ממנה את האדם כאחראי על העולם – שישמור על הטבע, שלא יגרום רע אחד לשני, שכל אחד לא ינצל, ישקר, יגנוב אחד משני. 

האיסור על האכילה מעץ הדעת - האל נתן פקודה לאדם ולחווה לא לאכול מעץ אחד בכל הגן שהיה מלא בעצים טובים... יצר הסקרנות והפיתוי של הנחש הובילו את האדם לטעום מעץ האסור "עץ הדעת טוב ורע".

"אַיֶּכָּה?" - האל שואל את אדם וחווה לאחר שאכלו מעץ הדעת - "אַיֶּכָּה?"  או במילים שלנו "איפה אתם? מי אכל מהעץ האסור אחרי שנתתי פקודה לא לאכול ממנו?" – אדם וחווה מסתתרים ומתחמקים מאחריות.
גמול על מעשים – כמו שכולם יודעים למעשים יש תוצאות גם על טעויות צריך "לשלם". אם עושים מעשה רע, לרוב מגיעות בסופן תוצאות לא טובות. האדם נענש בקללה "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם" (בראשית, פרק ג', פסוק י"ט) והאדם היה צריך לקחת אחריות על המעשים שהוא עשה ולנסות אולי לתקן אם הוא יכול ויש לו עוד הזדמנות.
כוחה של קינאה - סיפור קין והבל ממחיש כמה הרסנית יכולה הקנאה להיות עד לרמה שאח הורג את אחיו.
"אות קין" – האות קין היא האות שאלוהים "שם" על מצחו של קין כדי שתמיד ילך עם רגשות אשם על זה שהרג את אחיו. כאשר אדם סובל מתוויות הוא צריך לבנות חזרה את האמון שיש לחבריו בו.
אחריותו של האדם על התנהגותו – קין רצח את אחיו כי הוא רצה להיות בנם הטוב ביותר של אדם וחווה וקים רצח את הבל בגלל שהקנאה בערה בו והוא לא יכל לשאת זאת עוד. תגובתו של קין היא בכך שהוא מנסה לברוח מאלוהים והוא לא מנסה אפילו לנסות לקחת אחריות על מעשיו.

הערך אשר עניין אותי הכי הרבה בפרשה הוא :

הערך אחריות- מכיוון שבפרשה זו המילה "אחריות" היא מאוד חזקה, גם על שאדם וחווה לא לקחו אחריות על מעשיהם כאשר הם אכלו מעץ הדעת, וגם קין אשר לא לקח אחריות על מעשה הרצח שהוא עשה להבל בגלל כוחה של הקנאה.

שיר וסרטון של יוני בלוך בנושא אחריות:





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה